Przypominamy o corocznej inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest
27 stycznia 2025
Zgodnie z § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 13 grudnia 2010 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania wyrobów zawierających azbest oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których były lub są wykorzystywane wyroby zawierające azbest, obowiązkiem właścicieli i zarządców przy użytkowaniu obiektów, urządzeń instalacji i innych miejsc zawierających azbest jest dokonywanie corocznej inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest poprzez sporządzenie spisu z natury.
Termin przekazania informacji to 31 stycznia każdego roku.
Jak zgłaszać informacje o azbeście?
Osoby korzystające z wyrobów azbestowych muszą sporządzać informację o tych wyrobach w dwóch egzemplarzach. Procedura ta różni się w zależności od rodzaju podmiotu:
- Osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami muszą przedkładać jeden egzemplarz dokumentu wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta.
- Pozostałe podmioty, takie jak przedsiębiorcy, zobowiązane są do przesłania informacji marszałkowi województwa w formie pisemnej.
Drugi egzemplarz dokumentu należy przechowywać przez okres jednego roku, aż do sporządzenia kolejnej informacji.
Termin zakończenia usuwania azbestu na terytorium Polski określono na rok 2032.
Informację o wyrobach zawierających azbest należy składać corocznie, do 31 stycznia, za poprzedni rok kalendarzowy. Obowiązek ten trwa aż do momentu zaprzestania użytkowania wyrobów azbestowych i ich całkowitego usunięcia z nieruchomości.
Oprócz inwentaryzacji, właściciel, zarządca lub użytkownik nieruchomości zawierającej azbest ma obowiązek przeprowadzenia kontroli stanu tych wyrobów. Kontrola ta musi być sporządzona w formie „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest”. Ocena powinna być sporządzona na wymaganym przez ministerstwo formularzu.
Wniosek można:
- złożyć w formie pisemnej osobiście w sekretariacie Urzędu Gminy w Subkowach,
J. Wybickiego 19a – pokój nr 18, w godzinach pracy urzędu; - za pośrednictwem poczty tradycyjnej na adres: Urząd Gminy w Subkowach, ul. Józefa Wybickiego 19A
- za pomocą poczty elektronicznej na adres:
- adres esp: Kliknij /5y3y3m6itu/skrytka
- adres do e-Doręczeń: AE:PL-90742-64236-REWVC-30
Dodatkowe informacje można uzyskać pod numerem telefonu 58 536 85 01 wew. 51 lub w siedzibie Urzędu Gminy w Subkowach, pokój nr 12.